Henkilöstöhallinnon, taloushallinnon ja ICT:n tehtävä on tukea kuntakoneistoa kunnan perustehtävien toteuttamisessa. Kunnan perustehtävä ei paljon tarvitse miettiä. Ne tulevat kuntalaista ja ne ovat Suomen hyvinvointiyhteiskunnan kivijalat: kuntalaisten hyvinvoinnin turvaaminen ja kunnan elinvoiman turvaaminen. Osan tehtävistään kunta tekee yhdessä toisten kuntien kanssa kuntayhtymissä. Siinä hommassa perustehtävä ei muutu, parhaimmillaan se kirkastuu ja saa lisää voimaa. Yksinkertaisesti kunnan tehtävänä on hyvinvoivan huomisen rakentaminen. Henkilöstöhallinnon, taloushallinnon ja ICT:n perustehtävä on tuoda tähän ketteryyttä ja avata uusia näkökulmia, kiihdyttää kuntaorganisaation kehittymistä.
150 SEKUNNIN PUHE - HYVINVOIVA HUOMINEN
Keskustelimme tukipalvelujen merkityksestä. Tukipalvelut muodostavat perustan muulle toiminnalle. Se tukee muita omalla toiminnallaan.
TEHTÄVÄNÄ HYVINVOIVA HUOMINEN - HUOMINEN EI KOSKAAN KUOLE
Keskustelimme tukipalvelujen merkityksestä. Tukipalvelut muodostavat perustan muulle toiminnalle. Se tukee muita omalla toiminnallaan.
TEHTÄVÄNÄ HYVINVOIVA HUOMINEN - HUOMINEN EI KOSKAAN KUOLE
RYHMÄPOHDINTAA
Tietohallinto on avainasemassa. Siihen on panostettava. Miten
tietohallintopalvelu tuotetaan? Se voi olla kuntarajojen yli tai ei. On
olennaista, että käytetään järkeä. Ei niin, että tehdään nopeita päätöksiä, jos
ne eivät ole perusteltuja ja mietittyjä. Turha kuitenkaan miettiä liian kauan,
ettei aikaikkuna mene ohi. Vaihtoehtojen hakeminen on tärkeää. Johtajien tulee
kuunnella ja keskustella. ja näissä tapauksissa poliittinen päätöksenteko on
erityisen tärkeää. Kun teemme alueellisia päätöksiä, on meillä olemassa
vaihtoehtoja. Näillä päätöksentekomenettelyillä ketteryys on kuitenkin hankalaa.
Kaksi isoa muutosta. Sote muuttuu, kuntarakenne saattaa
muuttua. Palveluita tarvitaan. Ja ne on pystyttävä järjestämään yhdessä tai
yhteistyössä. Trendi on se, että yhteistyö lisääntyy. Joillain alueilla se
menee nopeammin kuin jollain toisilla. Suuntaus palvelujen järjestämisessä on
kuitenkin sama. Tehokkuus, taloudellisuus, palvelujen laatu on erityisen tärkeää.
Rahaa ei tulossa lisää. Meidän on päästävä parempaan laatuun tai vähempiin
kustannuksiin. Olennaista on myös ICT:n kehittäminen ja prosessien
nopeuttaminen.
Pikkuisen parannetun eilisen toteuttaja katsoo menneeseen ja tekee pieniä korjauksia siihen. Toimintaympäristön muutosten tarjoamat mahdollisuudet jäävät huomiotta ja etenemme karsien olemassa olevaa. Palvelujen karsiutuessa resurssit ohjautuvat sisältöjen sijasta rakenteisiin ja seiniin. Aikana, joilla lähes kaikki palvelumme voitaisiin antaa Lyncissä kotiin, kahviloihin ja kunnantuville, saatamme pitää kiinni menneistä rakenteista ja toimia aivan hassusti - niukkoja resursseja tuhlaten.
Tahdoton lapanen ajautuu opportunisesti muutoksen tuulissa. Se ei viranomaistehtävää tekevälle sovi. Kun maailma muuttuu nopeasti ja arvaamattomasti, vaatii tällainen johtajuus valtavan vahvaa luottamusrakennetta. Ja sitä ei oikeastaan nyt ole. Pieni pala tahdotonta lapasta ja ketterää mahdollisuuksiin tarttujaa saattaisi tehdä hyvää?
Tulevaisuuden tekijä suuntaa uudelleen ja tuottaa maksimaalisesti kestävää hyvinvointia olemassa olevilla resursseilla. Sen täytyy olla kuntajohtamisen valinta? Mikä muu se voisi olla, kuin hyvinvoivan tulevaisuudenrakentaminen. Silloin henkilöstöhallinnon, ICT:n ja tietohallinnon tehtävänä on tukea sitä.
Se on meistä kaikista
kiinni.
Minkä jäljen kohtaamisissa
jätämme.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti